De 7 gouden tips voor doeltreffende radioreclame

Radioreclame levert online zoekgedrag op, radio-adverteerders verdienen hun investering gemiddeld 7,7 keer terug en radio is een waardevolle toevoeging in de totale mediamix. Maar hoe zorg je voor een gouden radiospot? Lees hier de 7 gouden tips voor doeltreffende radioreclame.

1 – Tone of voice

Denk bij de woordkeuze aan de doelgroep. Vermijd te veel moeilijke woorden en te veel Engels. Huur een copywriter in als je er niet uitkomt. Laat meerdere scripts schrijven, zodat de kans groter is dat er een absolute winnaar tussen zit.

2 – Tekst

Houd het kort en simpel: de boodschap moet meteen duidelijk zijn. Begin de spot met een trigger die de aandacht pakt, zoals een prikkelende vraag of een spannende stelling. Na de intro volgt de uitleg en de spot sluit altijd af met de call-to-action, zoals de naam van het bedrijf of de URL.

3 – Stem

Maak gebruik van een ervaren stemacteur. Let bij de stemkeuze op de doelgroep die je wilt bereiken. Geef de stemacteur ook echt de ruimte om te acteren in plaats van het voorlezen van een tekst.

4 – Spotlengte

Een spot die voor naamsbekendheid moet zorgen duurt idealiter niet langer dan 10 seconden. Een spot die meer uitleg behoeft duurt maximaal 30 seconden. Stop niet teveel informatie in één spot. Hoe minder er in een spot zit, hoe meer de luisteraar eruit haalt.

5 – Muziek

Goed gekozen muziek kan de gewenste emotie opwekken bij de luisteraar. Kies dan ook eerst de muziek, daarna de stem. Kijk voor de juiste keuze van muziek naar andere uitingen van het bedrijf. Welke muziek zou je kunnen horen wanneer je het bedrijfspand binnenloopt? Zakelijke spots doen het overigens vaak goed zonder muziek. Kies alleen voor muziek wanneer het iets toevoegt.

6 – Herkenbaarheid

Zorg voor herkenbaarheid bij de luisteraar. Een audiologo, een melodietje die direct aan het bedrijf doet denken, zorgt hiervoor.

Durf iets te doen wat anderen juist niet doen. Bedenk iets dat echt opvalt. Kies voor een eigen uitstraling, een eigen identiteit, een eigen geluid. Probeer een verfrissende keuze te maken en speel met de verbeelding van de luisteraar.

7 – Lef

Bron: FD Mediagroep, partner | 3 april 2017, 9:44

CMC Media heeft de volgende media exclusief in portefeuille:

CMC Media is onderdeel van CMC Marketing BV